Culturele doelgroepen van Brabant

Kapitaal

Hoe ziet het publiek van Noord-Brabant er uit? Aan de hand van het Culturele Doelgroepenmodel kunnen we een vergelijking maken tussen Brabant en Nederland, en tussen de Brabantse gemeenten.

Samenvatting

In grote lijnen wijkt Brabant weinig af van de landelijke verhoudingen tussen doelgroepen, maar er zijn wel interessante verschillen tussen de gemeenten. Vooral buiten de grotere steden zijn de oudere doelgroepen met een intensief cultuurgebruik veel aanwezig. Jongere doelgroepen zijn meer in de grote steden te vinden.

Culturele Doelgroepenmodel

In samenwerking met Rotterdam Festivals zijn er voor de BrabantStad werkgroep ‘Werken met publieksdata’ publieksanalyses gemaakt voor 18 Brabantse cultuurinstellingen. We maken voor deze publieksanalyses gebruik van de publieksprofielen op basis van het Culturele Doelgroepenmodel.

Het Culturele Doelgroepenmodel is ontwikkeld door Rotterdam Festivals om cultuurparticipatie in kaart te brengen en te verhogen. Deze segmentatiemethode geeft onder meer inzicht in de levensfase; demografie (locatie, leeftijd, geslacht);  socio-economische kenmerken (opleiding, inkomen); media- en internetgebruik; (culturele) interesses en gedrag van (potentiële) doelgroepen. Het model is tot stand gekomen door data over cultuurgedrag te combineren met algemene Whize-data. Deze Whize-data worden gevoed door meer dan 330 bronnen (demografische, sociografische, lifestyle, financiële, woning, enquête, mediagebruik, merkvoorkeur gegevens en nog veel meer).

Noord-Brabant

In grote lijnen wijkt Brabant weinig af van de Nederlandse verhoudingen tussen doelgroepen. 21% van de Brabanders is een Proevende Buitenwijker. Dat is ook landelijk de grootste groep, maar in Brabant nog iets groter. De Actieve Vermaakvervanger is in Brabant beter vertegenwoordigd dan landelijk, en zien we het meest in Oss en Tilburg. Nieuwsgierige Toekomstgrijpers zijn minder aanwezig in Brabant dan landelijk, maar zij zijn wel goed vertegenwoordigd in steden met een studentenpopulatie: Tilburg, Eindhoven en Breda. Culturele Alleseters vind je in Brabant minder dan in de rest van het land, maar weer wel in ’s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven.

Percentage huishoudens – Bron: Whooze
Percentage huishoudens – Bron: Whooze

Gemeenten

Er zijn opvallende verschillen in de aanwezigheid van culturele doelgroepen tussen de B7, de gemeenten met een grotere stad, en de overige gemeenten in Brabant.

De jongere doelgroepen zijn meer in de B7 te vinden, en hoe ouder de doelgroep hoe meer deze buiten de B7 wonen. Vooral de oudere doelgroepen met een intensief cultuurgebruik (Weelderige Cultuurminnaars en Klassieke Cultuurliefhebbers) zijn opvallend veel aanwezig buiten de B7 gemeenten.

De doelgroepen met een licht cultuurgebruik zijn meer aanwezig in de B7. De opvallendste verschillen zitten hier bij de Nieuwsgierige Toekomstgrijpers die vrijwel niet buiten de B7 zijn te vinden, en de Flanerende Plezierzoekers (11,8% in de B7, 7,0% buiten de B7). De jongere doelgroepen van de Startende Cultuurspeurders en Nieuwsgierige Toekomstgrijpers vinden we juist vooral in de B7. De Proevende Buitenwijker vind je overal in Brabant, maar is met 23,1% nadrukkelijk aanwezig buiten de B7.

Binnen de B7 zijn in ’s-Hertogenbosch, Breda en Oss de intensieve cultuurgebruikers meer aanwezig dan in andere B7 steden, en in Helmond zijn de lichte cultuurgebruikers meer aanwezig. In de meeste B7 gemeenten vormt de Proevende Buitenwijker de grootste groep, alleen in ’s-Hertogenbosch en Breda zijn er meer Klassieke Cultuurliefhebbers. ’s-Hertogenbosch en Breda lijken op elkaar qua doelgroepenprofiel, en ook Helmond en Roosendaal vertonen gelijkenis. Voor meer inzichten in de publieksprofielen van de B7, bekijk de pagina’s van de Gemeenten.

Percentage huishoudens – Bron: Whooze
Bron: CBS Microdata

Meer weten over publieksdata?

Meerdere Brabantse culturele instellingen werken samen aan kennisuitwisseling en analyse van publieksdata in het BrabantStad project Werken met publieksdata. Wil je met jouw organisatie hier aan deelnemen? Neem dan contact op met Kunstloc Brabant.

In het magazine lees je meer over de Brabantse cultuurbezoekers en vind je een visueel overzicht van de kernindicatoren van het Sociaal kapitaal.

De onderzoeksverantwoording gaat uitgebreid in op de gebruikte data en onderzoeksmethoden.