Brabant ten opzichte van andere provincies
Het bezoek aan culturele instellingen in Noord-Brabant toont een gemengd beeld. Muziekoptredens en cabaret worden bovengemiddeld bezocht, terwijl de bezoekersaantallen van musea en podiumkunsten variëren. Bioscopen en filmhuizen blijven populair. De bezoekersaantallen fluctueren sterk over de laatste jaren, mede beïnvloed door de coronamaatregelen. Ondanks een lichte daling in het aantal leden van openbare bibliotheken, staat Noord-Brabant nog steeds goed gepositioneerd wat betreft jeugdleden.
Perspectief van Brabanders
Ook als we Brabanders zelf vragen naar hun cultuurbezoek, dan zien we, in lijn met de registratiecijfers, dat bezoek aan moderne podiumkunsten en het museum populair is. Meer nog dan het bezoeken van een festival of bibliotheek. Brabanders geven aan buiten de eigen provincie en naar het buitenland te reizen voor het museum, festivals en dansvoorstellingen. Daarnaast geven zij aan weinig aan cultuurbeoefening te doen via een vereniging en overgrote deel zonder traditionele les. Online les wel steeds meer. Er wordt ook veel gelezen, gedrukte boeken nog altijd het meest populair onder Brabanders.
Brabanders hechten veel waarde aan Brabantse geschiedenis, verhalen en tradities. In lijn met de registratiecijfers in het cultureel kapitaal geven Brabanders zelf ook aan weinig lid te zijn van een culturele vereniging met een verdere daling sinds 2021. Ook steun aan een culturele organisatie daalt met de jaren. Vrijwilligerswerk doen Brabanders vooral binnen popmuziek en erfgoed. Inwoners van Brabant vinden kunst, cultuur en erfgoed belangrijker voor de samenleving dan voor zichzelf als individu. De waardering voor het cultuuraanbod stijgt in de afgelopen jaren consistent.
Verschillen tussen Brabanders
We geven niet alleen een beeld van ‘de Brabander’, we kijken ook naar verschillen tussen Brabanders. Het gaat om verschillen in cultuurconsumptie (bezoek, beoefening, mediagebruik, lidmaatschap, steun en waardering) tussen verschillende leeftijden, geslacht, opleidingsniveau, en woonplaats (grote steden versus de rest). We zien hier bijvoorbeeld dat jongeren actiever zijn in kunst en erfgoed dan de oudere leeftijdsgroepen. Ook zien we dat hoger opgeleiden op alle vlakken meer actief zijn in kunst en erfgoed dan lager opgeleiden. Stedelijkheid lijkt niet veel uit te maken voor cultuurconsumptie.
Culturele doelgroepen
In grote lijnen wijkt Brabant weinig af van de Nederlandse verhoudingen tussen doelgroepen. Binnen Brabant zijn wel verschillen te zien. Al is een groot gedeelte van het culturele aanbod geconcentreerd in de grotere steden, toch vind je de meeste intensieve cultuurgebruikers buiten deze gemeenten. Jongere doelgroepen zijn meer in de steden te vinden, en hoe ouder de doelgroep hoe meer deze in kleinere gemeenten woont.
Ondersteuning Cultuurparticipatie en Cultuureducatie
Uit gesprekken met gemeenten blijkt in vrijwel alle gemeenten een terugloop in leden en vrijwilligers bij amateurkunstorganisaties. Ook is het moeilijk de jeugd te bereiken. Dit zien we terug in het aantal Brabanders dat aangeeft lid te zijn van een vereniging. De toekomstbestendigheid van dit deel van de sector lijkt hierdoor in het geding te komen. Gemeenten maken systeemveranderingen door en werken bewust aan verbindingen met andere domeinen.
Het bereik van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (programma voor cultuureducatie binnen de scholen) is gestegen tussen 2021 en 2023. Met het programma werden in 2023 meer dan 700 scholen en 190.000 leerlingen bereikt in Brabant.